De digitale revolutie heeft een heleboel nieuwe mediakanalen aan het bestaande marketingarsenaal toegevoegd. Alle kanalen optimaal op elkaar afstemmen is een enorme uitdaging geworden. De kracht zit in een efficiënte en creatieve combinatie van de media. Een sterke crossmediastrategie zorgt ervoor dat u de juiste doelgroep op het juiste moment, met de juiste boodschap én via het juiste kanaal bereikt.
De digitale revolutie is nog maar pas begonnen…
Binnenkort wordt uw auto bestuurd door Google, brengt Amazon de boodschappen aan uw deur en studeren jongeren via het internet. Velen beseffen nog altijd te weinig hoe snel en ingrijpend de wereld verandert, zegt IT-expert Peter Hinssen. En we staan nog maar aan het begin van de digitale revolutie.
Een begraafplaats van bedrijven. Dat heb je eigenlijk in handen met een smartphone of een tablet. De apps, programmas die op die toestellen staan, zijn vaak het enige wat nog rest van zaken die decennialang zijn meegegaan: postkantoren, platenzaken, boekwinkels, krantenkiosken. Digitalisering degradeert ze allemaal tot nichespelers. En dat gaat almaar sneller. Gps-toestellen hebben nog maar net de stratenatlassen uit de auto geweerd, en worden nu al op hun beurt antieke elektronica door de opkomst van navigatie-apps en de ingebouwde gps-functionaliteit van smartphones en tablets.
Wie denkt dat het in België allemaal niet zon vaart zal lopen, vergist zich schromelijk. In 2013 zal waarschijnlijk een op de twee Belgen een smartphone hebben. De penetratie van tablets gaat nog harder. De digitale Zwitserse zakmessen zullen nog meer bedrijven en activiteiten vervangen. Het is een verschuiving die niet van op de ene dag op de andere is gebeurd, maar ze verloopt erg snel. Sommige bedrijven moeten zich heel snel bezinnen over welke toegevoegde waarde ze nog bieden in die nieuwe wereld, meent Peter Hinssen. De oprichter en voorzitter van Accross Technology, dat strategisch IT-advies verleent, gaf de voorbije jaren in de wereld lezingen over hoe al die technologische veranderingen de maatschappij transformeren. Twee jaar geleden schreef Hinssen met Digital is het nieuwe normaal ook al een boek over dat thema. De komende maanden zet hij die lezingen even op een lager pitje. Ik wil het aantal verre reizen beperken en even wat gas terugnemen. Mogelijk begin ik aan een nieuw boek. Ik ben enorm gefascineerd door de versnelling van de digitale revolutie en door hoe dat de levenscyclus van bedrijven verkort. Een bedrijf als Microsoft leek tot voor kort onaantastbaar, maar het heeft de opkomst van smartphones en tablets gemist.