De sirenenzang van afschaffing: waarom Intellectuele Eigendom onmisbaar blijft

De recente oproep van tech-iconen Jack Dorsey en Elon Musk om alle intellectuele eigendomswetten (IE-wetten) af te schaffen, klinkt als een bevrijdende revolutie. Hun argumentatie, gedeeld via het door Musk gecontroleerde platform X, schetst een utopisch beeld: een wereld zonder octrooien, auteursrechten en merkenrecht zou ongekende creativiteit ontketenen, AI-ontwikkeling versnellen en blockchain-innovatie stimuleren.

Lees meer »

Gerijpt in traditie, gebotteld in innovatie: wijn anno 2025 op het kruispunt van oud en nieuw

Wie had ooit gedacht dat de eeuwenoude wijnindustrie zich zou bevinden op een kruispunt van traditie en innovatie? Wat begon als een simpele vraag - moeten wijnmakers zich aanpassen aan nieuwe trends of vasthouden aan traditionele methoden? - is uitgegroeid tot een heftig debat dat de hele sector in zijn greep houdt. Waarom? Omdat het raakt aan de kern van wat wijn is en wat het voor ons betekent. Wanneer?

Lees meer »

Het 'Gratis-verhaal': een fiscale illusie op kosten van de reeds overbelaste Vlaming

In een opvallende terugkeer naar het Stevaert-tijdperk heeft Melissa Depraetere, vice-minister president van de Vlaamse Regering, een reeks 'gratis' initiatieven aangekondigd. Deze maatregelen, waaronder een bon van 250 euro voor energiezuinige huishoudtoestellen, gratis renovatiebegeleiding, en kosteloze gezondheidszorg voor jongeren tot 24 jaar, klinken wellicht als muziek in de oren van vele Vlamingen. Maar laten we niet vergeten: er bestaat geen gratis lunch, zeker niet in de politiek, dat heeft het verleden meer dan 20 jaar geleden al meermaals bewezen

Lees meer »

De kunst van wijnmarketing: een frisse kijk op een tijdloze industrie

Ik las afgelopen weekend een heel boeiend artikel van Pierre Marcelin, Pierre Marcelin is medeoprichter van Bottle Studio, een SaaS-bedrijf dat wijnprofessionals voorziet van innovatieve tools om hun marketingcontent te creëren en beheren. In dit artikel stelt Marcelin: in de wereld van wijn, waar traditie en ambacht hoog in het vaandel staan, wordt marketing vaak gezien als een vies woord.

Lees meer »

Een nieuwe kijk op wijn verkopen: het gevoel in plaats van het product

De wijnwereld staat op de drempel van een transformatie. Decennialang heeft de industrie zich gericht op een voorspelbare doelgroep: oudere, welvarende mannen of vrouwen die waarde hechten aan traditie en diepgaande kennis van wijn. Deze consumenten genieten van een glas Bordeaux of Bourgogne of misschien zelfs Rhône met een grondig begrip van herkomst, jaargangen en subtiele complexiteit. Maar tijden veranderen, en zo ook het klantenbestand van de wijnindustrie.

Lees meer »